Tämän sivun sisältö on tarkoitettu terveydenhuollon ammattilaisille.

Oletko ammattilainen?

Asiantuntijan vinkkejä terveeseen elämään

Anna-Carin Lagerström on luonnontieteiden maisteri ja työskentelee selkäydinvammapotilaiden fysioterapeuttina, terveyskouluttajana ja ravitsemusneuvojana Spinalis-säätiössä, ja hän tapaa paljon ihmisiä, joilla on virtsarakko- ja suoliongelmia.

anna carin lagerstrom

Päivärutiinit 

Anna-Carin puhuu yksinkertaisista tosiasioista päiväsaikaan elettävän elämän puolesta.  

"Itse asiassa ylipaino korreloi aikaisen nukkumaanmenon kanssa", Anna-Carin sanooo.

"Yö on pahinta aikaa sortua kiusaukseen välipalojen, makeisten, alkoholin ja tupakan suhteen.

Useimmilla ystävillä ja perheellä on perinteisempi päivärytmi - he ovat hereillä päiväsaikaan ja nukkuvat öisin - niinpä yöelämä voi vaikuttaa myös sosiaaliseen elämään. Jotkut unohtavat sopimansa ajan fysioterapeutin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen kanssa tai vain yksinkertaisesti menettävät hauskoja ja mukavia asioita jäädessään pois tilaisuuksista.

Tarvitset hyvän päivärytmin luodaksesi olosuhteet terveelliselle elämälle. On vaikeaa nousta aamuisin ylös, jos sinulla ei ole rutiineja, jotka pakottavat jalkeille", Anna-Carin sanoo.


tips for a healthy life full width

Ruoan laatu

Ruoan laatu on toinen hänelle tärkeä asia. Hän puhuu paljon prosessoidun ruoan huonoista puolista.

Prosessoitu ruoka tarkoittaa kaikkea ruokaa, jota on muunnettu jollain tavalla sen alkuperäisestä olomuodosta, mutta päivittäisessä puheessa sillä tarkoitetaan yleensä teollisesti prosessoitua ruokaa, jonka ravintoarvot ovat huonot. Prosessoitu ruoka sisältää useimmiten säilöntäaineita, epäterveellisiä rasvoja, lisättyä suolaa ja sokeria ja vain vähän kuitua.

Oikea, ravintoarvoiltaan tiheä ruoka on avain hyvään terveyteen", Anna-Carin sanoo. "Prosessoitu ruoka aiheuttaa mielitekoja ja ylensyömistä. Se ei anna kylläisyyden tunnetta, tai antaa sen vain vähäksi aikaa, jolloin tulee syötyä enemmän ja useammin. Se on yksi ylipainon syy, samoin kuin ummetuksen, josta moni pyörätuolissa oleva henkilö kärsii", Anna-Carin selittää.


Liikunta

Terveydentilasi mukaan sopeutettu fyysinen aktiivisuus ja liikunta ovat välttämättömiä terveytesi kannalta. Elämä pyörätuolissa voi tuoda eteen haasteita, joissa tarvitaan vahvaa kehoa. 

"Se on kuin hampaiden harjaus, joka on vain tehtävä joka päivä. Sama pätee liikuntaan, erityisesti, koska pyörätuolissa ei saa automaattisesti samanlaista päivittäistä liikuntaa kuin kävellen liikkuvat ihmiset saavat", Anna-Carin sanoo. 

On kuitenkin erityisen tärkeää liikkua fiksusti ja oman tilanteen mukaan. 

"Liian kova harjoittelu voi aiheuttaa kipua, mistä voi seurata ongelmia WC:ssä, toistokatetroinnin, suolihuuhtelun tai hygieniasta huolehtimisen aikana. Lihasten kipeytymistä kannattaa välttää, koska hartioita on voitava käyttää liikkumiseen", Anna-Carin sanoo. 

Pyydä fysioterapeutilta sopiva liikuntaohjelmaa. Jos tunnet epätavallista kipua muutamaa päivää pidempään, keskustele lääkärin kanssa.

Jaa